Hoe kom ik van hem/haar af?

Disney
Misschien heb je zojuist door deze test ontdekt dat je lover toch niet jou Romeo/Julliet is of misschien ben je verliefd geworden op een ander. In beide gevallen moet je van hem af. 

Hier een aantal tips en ervaringen hoe je hem het beste kunt dumpen. Mocht jou kikker/kikkerin de normale manier niet snappen heb ik ook een hoop voorbeelden van hoe het ook uhm.. minder subtiel kan ;)


Bepaal waarom je je relatie wilt beëindigen en wees hierin duidelijk.
Dit is zowel voor jezelf als voor je partner belangrijk. Ook al is het moeilijk te verwoorden wanneer het bijvoorbeeld komt doordat je beslissing eerder op gevoel gebaseerd is, je partner heeft recht op een fatsoenlijk antwoord dus zorg dat je dat kunt geven.
Kom dus niet met clichés aan als 'het ligt niet aan jou' en andere verwanten. Probeer te vertellen wat je voelt, of niet voelt. Schrijf desnoods de plus- en minpunten voor jezelf op of praat met vrienden die je kunt vertrouwen. Doe dit liever niet met gemeenschappelijke vrienden vanwege de kans dat het uitlekt en vanwege de sociale druk die je op die persoon legt. 
Denk er aan, in deze stap ben je voor jezelf aan het bepalen. Je partner hoeft nog nergens van te weten, na al die tijd komt het nu ook niet op een paar dagen extra aan en misschien valt er nog wel te praten om dingen te veranderen.

Blijf bij je beslissing
In de voorgaande stap heb je een beslissing genomen. Wees er zeker van dat je beslissing niet op een emotioneel moment genomen is. Bekijk ook de meer praktische kant van het verhaal. Misschien hebben jullie wel een huisje samen of delen jullie momenteel financiële lasten. Ook hier moet je straks mee om kunnen gaan en dus nu al over nadenken. Ik zeg niet dat je om dergelijke redenen samen moet blijven, maar wees je bewust van de gevolgen.

Kies een goed moment

Waarom een goed moment? Omdat het juiste of perfecte moment niet bestaat. Het is nooit leuk om het uit te maken en de ander te kwetsen, maar het kan altijd beter dan vijf minuten voordat je partner naar zijn of haar werk gaat. Probeer een moment te kiezen waarbij jullie naderhand genoeg tijd hebben om de praktische zaken die je bij stap 2 hebt overdacht, af te ronden. Een avond de dag voor jullie vrije weekend of dag is dan het beste. Feestdagen zijn ook geen goed moment omdat je dan met familieverplichtingen zit en niemand er behoefte aan heeft de schone schijn op te houden wanneer het zo vers is.

Wees eerlijk en duidelijk 

Vertel dat je beslissing wel overwogen is en geef ook aan waarom je deze genomen hebt. Niemand heeft er wat aan als je zegt "het is uit" om vervolgens je spullen te pakken en weg te gaan. Probeer het ook bij jezelf te houden en de ander niet persoonlijk aan te vallen. Ga geen situaties beschrijven, dit lokt alleen maar discussies uit en hierdoor blijf je op een detailniveau hangen wat er in dit geval niet meer toe doet. Als het goed is zul je namelijk niet meer op je beslissing terug komen.

Beantwoord ook de vragen van je partner. Jij hebt al een deel verwerkingsproces achter de rug door het nemen van je beslissing. Voor de ander is alles helemaal nieuw en dat zorgt voor veel vragen. Wees ook hierin altijd eerlijk. Op die manier zal je partner ook meer overtuigt zijn van je zekerheid en het eerder zelf kunnen afsluiten.


Word niet emotioneel

Als jij gaat lopen huilen bij je beslissing kom je onzeker over. Je mag wel aangeven dat het jou ook pijn doet maar dat kan ook op een andere manier. Door emotioneel te reageren geef je je partner een strohalm waar hij/zij zich aan kan vastgrijpen.

Stel grenzen voor de toekomst

Het is niet bij iedereen even makkelijk om het uit te maken. Je kunt gemeenschappelijke vrienden, collega's of kinderen hebben. Hiermee moet je ook om kunnen gaan. Ook het cliché 'we kunnen vrienden blijven' is in het begin niet te doen. Jullie hebben beide tijd nodig om de break-up te verwerken en je moet je partner ook de kans geven om later contact te kunnen weigeren.
Als je het moeilijk vind om voor de afhandeling van dergelijke zaken bereikbaar te zijn zorg dan op zijn minst dat je indirect bereikbaar bent, bijvoorbeeld via je ouders. Vrienden vind ik niet dat je hiervoor mag gebruiken.

Zorg ervoor niet in discussie te blijven hangen

Jij hebt je beslissing genomen, bent eerlijk geweest en heel overtuigt dat het voor jou geen zin meer heeft. Door in de discussie te blijven hangen wordt het uitmaken alleen maar emotioneel uitputtend en vervelend. Probeer in een dergelijk geval ook het contact echt te verbreken voor een tijdje. Ga bijvoorbeeld even bij je ouders of vrienden wonen als je samen woont, of blokkeer tijdelijk zijn nummer. Het beste is om dit ook gewoon aan te geven. Zeg gewoon eerlijk dat naar jou idee alles gezegd is en dat je nu echt weggaat.


Wat je niet doet:

Uitmaken via sms, msn of de telefoon. Alleen in hoogstuitzonderlijke gevallen kun je dit doen.

Ga niet je relatie saboteren in de hoop dat de ander het uitmaakt omdat je zelf de ballen er niet voor hebt.


Zeg geen dingen als 'ik heb tijd voor mezelf nodig'. Hiermee komt de boodschap niet over omdat je partner denkt dat je twijfelt en dus hoopt dat het nog goed zal komen.



Begrijpt je partner je op deze manier nog niet let dan op hoe deze mensen het aanpakten:
" Een gepassioneerde zoen met zijn beste vriend was meer dan voldoende" Erica 34

"Nadat ik ontdekte dat hij was vreemdgegaan heb ik een profiel voor hem op een dating site aangemaakt en de link hiervan naar hem toe gemaild. Natuurlijk ondertekend met: de vriendelijke groeten van je ex" Sanne, 28


Na een avondje uit eten en stappen waarbij je totaal dronken bent van de rode wijn, kots je zijn auto onder. Grote kans dat hij je dan liever ziet gaan.


"Ik liet mijn huisgenote zeggen dat ik verhuist was" Michel, 22


Je vader laten opbellen.. Als het werkt voor het ziekmelden op het werk, waarom nu dan niet?


"Tijdens de seks riep ik de naam van mijn ex, dat viel niet in goede aarde" Afke, 24


"Na een one night stand had ik verschrikkelijk veel spijt. Helaas had ik hem uit schuldgevoel mijn nummer al gegeven. De week erna besloot ik dat het toch echt tijd was voor een nieuwe telefoon, met nieuw nummer." Anoniem, 22


"De waarheid van Marco Borsato zei genoeg" Sonja, 24


"Ik heb mijn broer ooit een keer tegen een vakantieliefde horen zeggen dat hij terug in Nederland opgenomen zou worden in een psychiatrische kliniek. Ik heb gezworen die zin ooit nog eens te gebruiken" Tess, 22


Zeggen dat je bindingsangst hebt.


"Ik heb ooit een vriendin die hij niet kende op hem afgestuurd om te kijken of hij zou vreemdgaan of niet. Hij had er wel oren naar om met haar af te spreken" Inge, 27


"Eigenlijk had hij een vriendin, maar toch wilde hij niet kiezen. Toen heb ik naar zijn huistelefoon gebeld op een moment dat ik wist dat hij niet thuis was en met een zwoele stem op zijn antwoordapparaat gezet dat het gisteravond als gewoonlijk weer heerlijk was.." Anoniem, 22


"In een dronken bui zoende ik met mijn beste vriendin en vertelde aan iedereen dat we een relatie hadden. Hij dacht dat ik uit de kast kwam en wilde verder niks meer van me weten" Yasmine, 22


Leg stapels bruidsbladen naast de bank en je bed en leg alle films als my best friends wedding, the weddingplanner, the proposal en my big fat greek wedding naast de DVD-speler. Mochten deze niet helpen kun je ook alvast baby kleertjes gaan uitzoeken en praten over wat volgens jou de beste manier van bevallen is.


Heb je zelf nog leuke manieren plaats dan een reactie hieronder :)


0 reacties:

Post a Comment