Banga!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrijwel nooit naar het nieuws kijk. Ja ja ik weet dat het een beetje raar is ofzo maar ik ben daar eigenlijk ook niet mee opgegroeid. Ik volg het nieuws wel via alle social media van tegenwoordig en lees de metro, spits etc wat ik toevallig in de trein op weg na mijn werk vind. Nu had ik zondag een vriend op bezoek die wel het nieuws wilde kijken, en het ging weer eens over die banga lijsten.
Ik had er al eerder van gehoord (van de zelfmoord van het 13jarige meisje) toen ik vorige week toevallig langs het nieuws zapte. Het woord blijft opduiken vandaar dat ik er eens even naar ben gaan kijken...

Wat is een banga lijst?
Voor de mensen die onder nog grotere stenen leven dan ik wat nieuws betreft: Een bangalijst is een top 10 lijst waarop de namen van de sletten uit de buurt staan,  banga is namelijk straattaal voor slet. Maar dat niet alleen, er staat ook nog eens op hoe je zo een meisje kunt versieren, wat ze leuk vindt en of ze naaktfoto's stuurt. Vaak klopt er geen zak van een dergelijke lijst maar het stigma blijft. Ik ben maar niet gaan onderzoeken waar het vandaan komt anders wordt dit stukje niet prettig.. Het kwam in het nieuws doordat een meisje zelfmoord zou hebben gepleegd omdat ze op een dergelijke lijst stond. Afgelopen vrijdag werd echter bekend dat dit misschien toch niet de reden was (bron).

Deze lijsten worden verspreid via facebook, twitter en noem maar op. Er was zelfs al een poging tot banga lijst 2.0. Het moet toch niet gekker worden?! 
Het ergste vind ik nog wel de hele hype die het geworden is. Doordat alles in het nieuws is gekomen zijn deze lijsten alleen maar toegenomen. Zelfs een collega blogger geeft aan dat er sindsdien bij haar op school dergelijke lijsten in omloop zijn. Welliswaar als grapje, maar om eerlijk te zijn zie ik er de grap niet van in.

De politie roept jonge meiden op om aangifte te doen wanneer zei op een dergelijke bangalijst voorkomen. Dit valt namelijk onder smaad of laster of in sommige gevallen beide. Meer daarover vind je hier. Gelukkig geven er al meiden gehoor aan deze oproep. Ik hoop dat ook andere meiden dit zullen doen. Helaas is pesten een fenomeen van alle tijden en ook dit is daarop geen uizondering. Dus ik twijfel een beetje of het wel echt zal helpen..


Mijn oplossing

Een meisje uitmaken voor slet is iets wat al eeuwenlang gebeurd in alle leeftijden, klassen en religies. Ik ben er altijd een voorstander van geweest dat meiden gewoon lekker doen wat ze willen. het gezegde een man met 10 vrouwen is stoer een vrouw met 10 mannen een hoer ben ik al zat sinds ik het voor de eerste keer hoorde jaren geleden. Laat je niet op de kop zitten en denk aan de Rexona reclame 'Vrouwen zijn sterk!'. Het wordt eens tijd dat vrouwen voor zichzelf gaan opkomen in plaats van blijven lijden onder dit soort onzin.

Daarom raad ik alle meisjes en vrouwen aan: Maak zelf lijstjes met de grootste sukkels, de top 10 kleinste piemeltjes etc. en pak die mannen gewoon terug! 

0 reacties:

Post a Comment