Ik ben nog iedere dag dankbaar dat ik voor een abortus koos

Renee Bracey Sherman
Renee Bracey Sherman is een schrijfster, reproductieve-rechtvaardigheid activist, en een lid van de navolging van 'Echoing Ida', een project van Forward Together dat de stem van zwarte vrouwen rond kritische sociale rechtvaardigheid problemen versterkt. Volg haar op Twitter.

"Een abortus is iets goeds. Ik weet dit omdat ik er een heb laten doen. 10 jaar geleden, toen ik 19 was, maakte ik een van de beste beslissingen van mijn leven -en ik heb er nooit spijt van gehad. 

Ik weet dat dit iets is wat de meeste mensen niet gewend zijn om te horen, maar ik ben bepaald niet de enige die er zo over denkt. Ik zeg al jaren dat een abortus je de mogelijkheid geeft om een positieve toekomst na te streven, en er is nu een nieuw wetenschappelijk onderzoek om dit te ondersteunen."

Het onderzoek
Volgens een nieuw onderzoek van de universiteit van Californië geeft een abortus vrouwen de mogelijkheid om te beslissen wanneer zij een ouder worden 'het stelt vrouwen in staat om naar een beter leven te streven en hun doelen te bereiken". Het onderzoek is gebaseerd op de gegevens, verzameld over 5 jaar door de onderzoekers van het Turnaway onderzoek. Hierin zijn nationale longitudinale gegevens met betrekking tot socio-economische status en mentale impact van vrouwen die een abortus wilden ondergaan verzameld.

Meer dan 750 vrouwen zijn ondervraagd, sommige wilden een abortus in het eerste trimester en rond de zwangerschaps/abortuslimiet (gebaseerd op hun omgeving). Andere wilden een abortus ondergaan, maar waren niet in staat om er een te krijgen vanwege het overschrijden van deze limiet. Vervolgens werd de vrouwen gevraagd welke lange termijn doelen zij zichzelf gesteld hadden voor het komende jaar. Deze plannen zijn door de onderzoekers in 9 categorieën verdeeld (denk aan: Opleiding, Werk, Relatie, Wonen, Emotioneel).

De bevindingen van het onderzoek: Vrouwen die wel een abortus waren ondergaan hadden zes keer meer ambitieuze plannen voor het komende jaar vergeleken met degene die geen abortus hadden gehad.

"Abortus biedt diegenen die het nodig hebben de mogelijkheid om een positieve toekomst na te streven."

De plannen die door de vrouwen beschreven werden voor het jaar na de abortus waren dus dingen als hun opleiding afronden, een vaste baan vinden, verhuizen etc. Waarmee deze ambities meteen samenvallen met de hoofdredenen waarom vrouwen een abortus willen ondergaan. Driekwart van de vrouwen geeft aan dat zij voor familie moeten zorgen, geen geld hebben voor een kind, dat het hebben van een kind hun de mogelijkheid op educatie en werk beïnvloed.

60% van de vrouwen die een abortus ondergaan hebben al sowieso een kind, een derde heeft er zelfs twee of meer. Éen respondent gaf aan dat ze hoopte in staat te zijn om 'mijn kinderen een goed leven te kunnen bieden', terwijl een ander van plan was haar eigen bedrijf te gaan starten. Het hebben van een abortus is een zware persoonlijke beslissing voor mensen die al kinderen hebben, maar het is wel een die essentieel is om het welbevinden van de al bestaande kinderen te verzekeren.

"Een abortus geeft vrouwen de vrijheid om opnieuw te beginnen"

De helft van de vrouwen die een abortus hadden zeiden dat ze geen alleenstaande ouder wilden zijn, of problemen hadden met hun partner en dat het afbreken van de zwangerschap voor hen de beste beslissing zou zijn. In het onderzoek gaven meerdere vrouwen aan dat zij hoopten te zijn gescheiden en of een nieuwe, betere relatie te hebben, dat de abortus hen de vrijheid zou bieden om opnieuw te beginnen. Een respondent zei "zolang ik wegblijf van de persoon met wie ik samen was, voel ik me 100% beter". Het onderzoek wees uit dat vrouwen die misbruikt/mishandelt werden in hun relatie en een abortus hadden ondergaan meer geneigd waren bij hun gewelddadige partner weg te gaan.

Sherman:
"Ik weet hier alles van. Toen ik in een mijn abortus had zat ik in een turbulente relatie en ging het allemaal niet zo geweldig op school. Ik had het gevoel dat mijn leven de verkeerde kant opging, en dat ik dit niet in handen had en ik wist dat ik op deze manier geen ouder wilde worden. Als een zwarte vrouw, was ik niet klaar om een kind te hebben tot ik zeker zou zijn dat ik mijn kind zou kunnen beschermen tegen de racistische wereld en zou kunnen opvoeden zonder geweld. Ik wilde mijn leven - of dat van mijn kind- niet aan het toeval overlaten. Ik wilde (en wil) een toekomst waar ik volledig voorbereid ben om een kind op te voeden, een waarin ik samen ben met iemand die mij niet mishandelt.

"Ik had het gevoel dat mijn leven de verkeerde kant opging, en dat ik dit niet in handen had en ik wist dat ik op deze manier geen ouder wilde worden."

Zoals de  meerderheid van de vrouwen die een abortus willen, wil ik een kind wanneer ik financieel voor hem/haar kan zorgen, ze de geweldige jeugd kan bieden die ik heb mogen ervaren. Ten tijde van mijn abortus werkte ik op uurbasis en leefde van loonstrook tot loonstrook. Een deel van de reden dat ik zwanger was geworden was omdat ik de $30 dollar niet had die moest betalen voor mijn vervolgrecept anticonceptie pillen. Ik was zowel financieel als emotioneel niet in staat om voor een ander te zorgen. bijna 70% van de vrouwen die een abortus ondergaan leven 200% onder de landelijke inkomensgrens ($10.830 voor een alleenstaande vrouw zonder kinderen)."

De onderzoekers van de Turnaway studie vonden ook dat de vrouwen die geen abortus konden krijgen drie keer meer kans hadden om drie jaar later nog altijd onder de inkomensgrens te leven.

Beleidsvoeringen als het Hyde Amendment bannen iedereen wiens zorgverzekering voortkomt uit een federaal programma (Medicaid, military TriCare, all federal employees, Indian Health Service, etc.) en die deze verzekering heeft gebruikt voor het ondergaan van een abortus. Dit beleid heeft een onevenredig hoge invloed op gekleurde vrouwen met een lager inkomen en dwingt een kwart van de vrouwen om een zwangerschap uit te dragen die zij anders hadden kunnen beëindigen.

 " Een deel van de reden dat ik zwanger was geworden was omdat ik de $30 dollar niet had die moest betalen voor mijn vervolgrecept voor de pil. Ik was noch financieel, noch emotioneel in staat voor een ander te zorgen."

Wetsvoorstellen, zoals de EACH Woman Act, wil deze discriminerende wet omver te werpen. Echter, de kans op acceptatie van dit voorstel met het/ons huidige Congres zijn vrijwel nihil, wat betekent dat vrouwen beroofd zullen blijven van hun recht op een abortus. Ongeacht je persoonlijke politieke strekking, blijft het overweldigend bewijs erop wijzen dat de mogelijkheid om voor een abortus te kiezen cruciaal is voor ons economisch succes en algemeen welzijn.

Volgens het Guttmacher instituut zal een op de drie vrouwen een abortus hebben gehad tegen de tijd dat ze 45 zijn. Vrouwen die een abortus hebben ondergaan deden dit omdat ze een beter leve wilden voor hun familie en zichzelf. We respecteren het hebben van een kind dusdanig dat we alleen een ouder willen worden wanneer dit het beste voelt en het meest stabiel. We hebben ambities voor onze toekomst en een abortus is slechts een manier om deze doelen te behalen.

"De mogelijkheid om voor een abortus te kiezen is cruciaal voor ons economisch succes en algemeen welzijn."

"Het beëindigen van mijn zwangerschap gaf me de vrijheid om mijn slechte relatie te stoppen en me te herfocussen op mijn studie, het behalen van mijn diploma, en stelde me in staat om nu een carrière te hebben waarin ik kan pleiten voor de rechten die mij in staat stelden om mijn pad te veranderen. Iedere dag ben ik dankbaar voor mijn abortus."

Originele artikel van Women's Health vind je hier!

0 reacties:

Post a Comment