Het hoe en wat van Tinder

'Hej WoManManual, ken je Tinder al?' 
Enige tijd terug zat ik bij mijn vriend en zijn beste vriend die mij dit vroeg. Wat moest ik kennen? Tinder dus, een datingapp ofzo blabla, was leuk, wijven kijken blabla... Okeeej dan.. 

Natuurlijk kan ik jullie dat niet onthouden dus heb ik me maar eens aangemeld. Daarnaast heb ik de afgelopen dagen info ingewonnen bij vriendjes en vriendinnetjes over Tinder, en de gekste dingen die zij tot nu toe ermee hebben meegemaakt nagevraagd. Nu wilde ik gaan schrijven was de fucking Cosmopolitan (december, 2013) me ook nog eens voor, maar dat artikel vond ik maar magertjes, dus hierbij een fatsoenlijke Tinder review! Laat vooral ook jouw gekste ervaring onderaan achter!

Wat is Tinder?
Voor degene die, net als ik drie weken geleden, nog onder een steen leven, Tinder is een nieuwe datingsapp, verschenen in oktober. Je meld je aan met je Facebookaccount en hij laadt automatisch een aantal van je (profiel)foto's, likes, vrienden en tekst om zo je Tinderprofiel samen te stellen. Gelukkig kun je dit makkelijk aanpassen. Eventuele gemeenschappelijke vrienden en interesses worden wel ook getoond en dat kun je niet uitzetten.

Eenmaal aangemeld kun je aangeven of je mannen of vrouwen zoekt, in welke leeftijdsrange (keuze van 18-55+) en tot welke afstand. Vervolgens gaat Tinder voor je op zoek en toont je de profielen van mogelijke matches, afhankelijk van jouw wensen.
Mocht je iemand liken, dan kun je kiezen om hem naar rechts te swipen om de match te maken, naar links doe je wanneer je geen interesse hebt.

Mensen horen er niet van als je ze afwijst, alleen als de ander jou ook goedkeurt krijgen jullie te horen dat jullie een match hebben (wanneer de ander jou eerder likete dan jij hem/haar krijg je meteen de melding: 'jullie zijn al een match') en kunnen jullie chatten.
Tinder geeft zelf ook verschillende openingszinnen en motiveert je met opmerkingen als; 'Let's get started', 'get over it', 'well you came in this far, might as well say something' en veel meer om je een duwtje in de rug te geven en een gesprek te beginnen. Laat vooral ook jouw gekste aansporing onderaan achter!!

Nou dus ben ik eens gaan kijken en het ging al meteen een aantal keer mis. Je moet namelijk meteen kiezen like of dislike. Soms veegde ik zo snel iemand naar dislike, dat ik uit automatisme hem/haar terug wilde halen door weer rechts terug te vegen, maar dit kan dus niet. Wat er dan gebeurd is dat je de volgende automatisch liked die nietsvermoedend een leuk gesprek met je wil beginnen.. Oeps!

Buiten dat het leuk aapjes kijken is vallen er een hoop mensen helaas zwaar tegen (heb mannen en vrouwen geselecteerd), waardoor ik af en toe de melding krijg dat ze geen suggesties meer voor me hebben als ik erg enthousiast naar links gescrolld heb :P. Inmiddels ben ik ook wat bekenden tegen gekomen, die ik natuurlijk voor de fun like.

Ik moet eerlijk bekennen er nog niet heel veel mee bezig te zijn geweest waardoor ik nog geen hele vreemde ervaringen heb. Af en toe kijk ik weleens, en wat ik gemerkt heb is dat een hoop mensen mij al geliked hebben (dan staat er meteen zo gauw ik hem/haar like, jullie hebben een match). Het gekste wat me tot nu te gebeurd is, is een meisje dat me constant lastig viel met zogenaamd geile berichten. Gelukkig heb je na het liken alsnog de optie om mensen te blokkeren (pff gelukkig..).

Zoals op veel datingsites zijn een hoop mensen dus alleen op seks uit, zoals bijvoorbeeld bekende voetballers. Daarnaast staan een hoop heren met hun vriendin op de foto (?!) dus ook het vreemdgaan wordt hier niet geschuwd. Maar aan de andere kant blijken er ook heren toch wel serieus te zijn. Zo heb ik een leuk gesprek gehad met een jongeman die graag anoniem wilde blijven maar heel aardig was toen ik hem uitlegde dat ik er puur was vanwege onderzoek voor mijn blog.
Helaas heb je er toch ook heren die iets te serieus zijn. Zo werd een van mijn vriendinnen steeds lastig gevallen door een man die niet genoeg van dr kon krijgen en haar zelfs probeerde te versieren door te doen als hij maagd was.. (nogmaals bedankt voor de block knop!).

Irritant
Een van de vervelendste dingen op Tinder is wel dat je alleen een foto kunt kiezen die als profielfoto op je FB is ingesteld,
met als gevolg dat je af en toe met groepsfoto's geconfronteerd wordt waarbij niet altijd duidelijk is om wie het nu gaat.
Daarnaast, als ik alleen vrouwen aanvink, krijg ik nog steeds een hoop mannen te zien, dunnow hoe dat komt?
* Inmiddels werkt het trouwens wel om foto's vanuit andere albums te kiezen, alleen nemen nog steeds een hoop mensen de moeite niet.

Al met al is het leuk tijdverdrijf maar volgens mij niks serieus. Ik zal van de week nog wel eens wat foto's plaatsen van voorgestelde matches waar ik me rot om gelachen heb, stuur die vooral ook naar mij in of plaats ze op de WOMANMANUALFB in het daarvoor gemaakte album!!!

Tinder in het kort
Voordelen: 
- Het is makkelijk om contact te maken.
- Je kunt mensen in de buurt zoeken voor wanneer de nood hoog is en je eisen wat lager.
- De Facebookkoppeling maakt het wel meer veilig, je weet iemand sneller te vinden namelijk en minder kans op nepprofielen.
- Je kunt naar hartenlust afwijzen zonder iemand te kwetsen.
- Je weet zelf niet hoeveel mensen jou afgewezen hebben, dus je ego blijft intact.
- Tinder motiveert je met openingszinnen.
- Er bestaat nog altijd een blokkeer optie, mocht iemand toch tegenvallen.

Nadelen:
- Ondanks de gegeven 10km krijg ik ook mensen te zien uit het noorden (lees 53km verderop).
- Je kunt maar tot 100Km verderop gaan, want jammer is als je een stuk van huis (familie) vandaan studeert en dus dan andere mensen ziet dan wanneer je op je studentenkamer zit.
- Het is verslavend.
- De Facebook koppeling zorgt ervoor dat je niet echt privé blijft.
- In feite is het een nogal oppervlakkige vleeskeuring.
- Niet alle functies werken naar behoren.

Klaas en zn lieve Tindermatches

Facebook kan natuurlijk niet achterblijven, en voor Nederlandse mannen en vrouwen hebben we:
De mooiste Tinder meisjes



De mooise Tinder mannen
Maaarr we hebben ook draken van Tinder
Mocht je hierbij niet OK zijn met het feit dat je erop staat kun je dat bij de beheerder melden en wordt je foto verwijderd.
Enjoy!
En wil je mensen keihard afgezeikt zien worden check dan Klaas en zn lieve Tindermatches

Mijn taak is voldaan en gelukkig ben ik nog happy met mijn mannetje, dus kan ik de mijn account weer sluiten :P Maar voor jullie geldt: Laat me vooral hieronder weten wat jouw ervaring met Tinder is! Ennn, geef even je geslacht aan en waar jij nou op let bij het andere geslacht/wat je aanspreekt. Zo vertelt een vriend van mij net dat de foto van hem en zijn kat echt super erg in de smaak valt!! Dames voegen hem toe omwille van die foto!

Bron Tinder: http://www.gotinder.com/
Lees ook de Volkskrant over deze vleeskeuring
Het foto album op de (Wo)ManManualFacebook

2 comments:

  1. aanporing: Are your hands tied or something? en Your kids would look beautiful, hoewel ik me bij deze afvraag of je me zo aanspoort of wegjaagt....

    ReplyDelete
    Replies
    1. An sich is met het uiten van die verwachting nog niks gezegd behalve een compliment :p

      Delete