Schijnheilige Love-Your-Body-Campagnes!

Dutch only
Jullie kennen allemaal wel de reclamecampagnes van o.a. Dove, over hoezeer je alle lichaamstypen moet waarderen en noem maar op. Het idee erachter staat me volledig aan, de uitvoering daar krijg ik de kriebels van. Gelukkig kunnen sommige merken het ook wél goed doen.

Zoals jullie waarschijnlijk weten zit ik momenteel in mijn laatste jaar van mij studie (tevens de reden waarom de nieuwe blogs niet meer standaard iedere vrijdag verschijnen). Eigenlijk zou ik ondertussen mijn thesis moeten schrijven, maar aangezien ik koninging SOG-gen ben wilde ik jullie even vervelen met mijn mening aangaande deze campagnes naar aanleiding van weer de zoveelste post, dit keer van 9GAG


Het Barbie-ideaal is onmogelijk, celebrity geven het verkeerde voorbeeld en supermodellen zetten aan tot anorexia, dat gezeur kennen we allemaal inmiddels. Dus wat gebeurd er na een lading (aan)klachten (zie onderaan voor meer klachten), Victoria Secret komt met de "I Love My Body" campagne en Dove komt met de "Healthy Is The New Skinny" campagne (foto onder).
Geweldige actie, van Dove welteverstaan, de Angels vertegenwoordigen nog steeds niks anders dan mager, helaas nog niet helemaal zoals het hoort.

Afb. Dove Love Campaign

Alle vrouwen moeten namelijk trots kunnen zijn op hun (gezonde) lichaam, ongeacht welke maat er op hun kledinglabel staat, maar mag ik even vragen waar die echte bodytypes dan zijn? Want bovenstaande afbeelding is volgens mij nog steeds niet waar menig vrouw zich mee kan meten, groot gelijk gevend aan de eerste foto.

Waar zijn de kipfilet-armen? Dunne benen onder dikke buiken? De putjes op de dijen? De grote heupen ter compensatie van de a-cup en ga zo maar door? Ik mis de peerfiguren (triangels), de appels (rond), de diamonds (zie hiernaast) en de omgekeerde triangels, maar ook de gespierde dames onder ons worden vergeten. Het valt me nog mee dat het 'magere' model recht mee mocht doen na alle haat tegen de magere, ongezonde modellen. Daarnaast zijn deze dames zo strak in hun vel gephotoshopt, dat het gewoon te nep voor woorden is.





















Even voor de fun: Zullen we wedden dat de dame op de foto rechts ongeveer hetzelfde BMI heeft als de dame links? Alles wat bij dame nummer 1 in haar armen, borsten, heupen en billen zit vind je bij dame 2 terug in haar buik (als je goed kijkt zul je zien dat haar armen, borsten en benen lang niet zo dik zijn als je misschien op het eerste gezicht denkt). 

Het enige geaccepteerde 'curvy' dat ik overal op internet tegenkom is de eerste foto, een weliswaar dikkere dame, maar wel met een perfect zandloper figuur. Zo gauw er een beetje meer buik bijkomt en niet alles superstrak is, is ze weer 'fat'. Volgens mij kunnen we de meeste vrouwen toch wel onderdelen in de (beperkte) types hieronder en hier getoond, en zelfs deze tonen nog geen echt vrouwenlichaam naar mijn idee. Nu is weleens eerder uitgewezen dat het zogeheten appelfiguur ongezonder is dan de brede heupen, toch vind ik het nogal kort door de bocht om die vrouwen dan maar volledig te negeren of de grond in te boren.

Kijk dat het eerste (en tweede ook wel een beetje) type niet gepromoot wordt, daar ben ik het volledig mee eens, gezondheidshalve, maar om nou alleen de strakke, dikke zandlopertjes te gebruiken vertekent het beeld alleen nog maar verder.
Die eerste (twee) types hoeven zich echter niet (veel) meer te schamen dan de ik-kan-alles-vreten-want-ik-kom-toch-niet-aan-en-dat-doe-ik-dus-ook-dames, die ongeveer net zo ongezond zijn. Toch zou ik hen (en de te magere) ten zeerste aanraden om hulp te zoeken en zich te kleden naar hun figuur.



Het enige positieve en eigenlijk ook het meest belangrijke aan de Dove campagne is het feit dat zij gezondheid promoten. Of je nou van jezelf heel mager, normaal, 'curvy', rond of wat dan ook bent, zorg dat je gezond bent. Sport regelmatig, eet gezond en verzorg jezelf goed. Dan mag je zeer zeker trots op je lijf zijn!

En wat betreft de mannen, punt 1 is het altijd een soort van ego-strijd, ze weten dat dit het zogenaamde ideaal is en iedereen wilt het, dus om niet buiten de boot te vallen roepen ze net zo hard mee. Punt twee ja, ze roepen allemaal om de vrouwen met het zogenaamd perfecte figuur en kijken er graag naar, maar uiteindelijk vinden ze een paar kilootjes meer absoluut geen probleem, zeker niet om aan vast te houden in bed ;)

Nog een mooie, inspirerende afbeelding om het af te sluiten:


Meer over aangeklaagde modeketens: Model H&M te bruin

0 reacties:

Post a Comment