Review: Cilla testte de duurzame lady cup!

Foto: Squatcilla.nl
Een menstruatie cup, vast weleens van gehoord toch? Maar hoeveel meiden hebben er echt ervairn mee? In mijn omgeving heb ik er vrijwel nog nooit iemand serieus over gehoord.. 
Nu zag ik de review van Cilla van Squatcilla voorbij komen en deze mocht ik van haar delen!

Laten we beginnen met iets meer back-up informatie:
De lady cup is een menstruatiecup gemaakt van duurzame BPA-vrije siliconen. Deze “cup” breng je in, net zoals een tampon en vangt het menstruatie bloed op. De Ladycup is vrij van stoffen die kunnen irriteren zoals weekmakers, latex, bleekmiddelen en flataten. Hierdoor is dit product hypo-allergeen en veroorzaakt het geen schimmels, infecties, blaasontsteking en allerlei andere (ernstigere) problemen.
Bovendien kun je de Ladycup met een gerust hart de hele nacht inhouden en gewoon gebruiken tijdens het sporten. Naderhand neem je hem gewoon uit en kon je hem goed schoonspoelen, waarna je hem kunt hergebruiken.

De Ladycup is in feite zeer duurzaam, bij goed gebruik kan die tot wel 15 jaar meegaan! Persoonlijk zou ik dat dan nooit zolang doen, maar het idee is er. Het is in ieder geval een veel goedkoper en milieuvriendelijker alternatief dan maandverband en tampons. Meer informatie lees je hieronder.

Dus nu op naar de review van Cilla:
" Yes, poezenverhalen. Om het onderwerp menstruatie nét even wat florissanter te maken dan het is. #zobenik

Right, wat is een LadyCup? En wat is er niet duurzaam aan tampons? Uiteraard ligt het aan het merk tampon dat je gebruikt of het ‘duurzaam’ is of niet. Zoals ik in mijn blog over de natuurlijke tampons van Yoni al vertelde; de doorsnee merken bevatten vaak chemische stoffen zoals chloor, pesticiden en asbest (ja, echt!) en kunnen daardoor schimmelinfecties, allergieën en andere akelige bijkomstigheden hebben. Daarnaast zijn ze dus om dezelfde redenen niet alleen drama voor je ladyparts, maar óók nog eens slecht voor het milieu. Bij Yoni is dit echter niet het geval, dus wat dat betreft so far so good.

Toch was ik, ondanks mijn tevredenheid over Yoni, nieuwsgierig naar next-level menstruatiegadgets. Gewoon, omdat ik ervan hou om opties uit te proberen die wellicht nóg beter zijn. Ik had al een tijdje mijn oog op de LadyCup; een flexibel soort siliconen cupje, dat vrij is van BPA (een chemische stof die wordt gebruikt voor o.a. plastic verpakkingen), plastic, weekmakers en andere nare dingen die je niet in je doos moet willen hebben. Daarnaast is de cup hypo-allergeen, dus geen schimmelinfecties, jeuk, irritaties en blaasontstekingen. Wat een rust.

Mutsenmaat
Ondanks mijn interesse vond ik het wel een soort van griezelig, ofzo. Want hoe krijg je dat flexibele geval er in hemelsnaam ingeschoven? En dan zijn er ook nog verschillende maten! Hoe weet je wat je mutsenmaat is? En hoe lekproof is het? Sexy als ik nét besluit een nieuwe kaki zomerbroek te passen en mijn LadyCup heeft er geen zin meer in… Om die redenen schoof ik het bestellen toch voor me uit en bleef ik braaf elke maand tampons kopen.

Maar! Toen kreeg ik een cup om te proberen van Suzanne van BiocareOnline. Ze hielp me met de maat in één duidelijke samenvatting:
       S = voor dames onder 25 jaar, NIET vaginaal bevallen en/of lichte menstruatie. (Yep, that’s me!)
       L = vanaf 25 jaar, WEL vaginaal bevallen en/of heftige menstruatie.
Was dat getwijfel ook weer opgelost!

Naast dat de LadyCup gemaakt is van biologische, gecertificeerde en medische siliconen uit de EU, kan hij bij goed onderhoud wel 15 jaar meegaan. Daarmee is hij niet alleen beter voor je lijf en het milieu, maar wordt ook je knip er vrolijk van. Na 4 maanden heb je de cup er financieel gezien al uit. Oh ja, en dat snoezige wit-rode polkadot zakje krijg je erbij, inderdaad. Te cute! Oké, dat was allemaal positief. Nu nog het inbrengen…

De test
En tja, eerlijk is eerlijk; dat is in het begin gewoon even klooien… Qua onderwerp is het ook niet bijzonder geschikt om er een gezellige You-Tube tutorial bij te knallen, maar na wat oefening en een gebruiksaanwijzing erbij lukt het. Believe me.

LadyCup close-up vegan menstruatie flexibel
Foto: Squatcilla.nl
Als de cup eenmaal op zijn plaats zit, dan heb je er 12 uur lang geen omkijken naar, en dat is echt ontzettend relaxed. In het begin heb ik voor de zekerheid nog wel inlegkruisjes gedragen, want stel je voor dat… maar nee, de boel bleef droog en géén lekken of vlekjes.

Je moet de cup dus 2 keer ‘dubbelvouwen’ en dan inbrengen (zie foto).
Het enige échte stressmoment had ik toen ik ‘m er voor het eerst uit wilde halen. Ik trok vrolijk aan het ‘tuutje’, zoals aan een tampontouwtje, maar dát was drama. Het ding trekt namelijk vacuüm, dus je moet de zijkant van de cup even indrukken om ‘m eruit te kunnen halen. Drie angstaanvallen en een bezweet voorhoofd later kwam ik erachter dat ik dát gedeelte van de gebruiksaanwijzing even had gemist. Anywoo, het kwam goed.

Conclusie?
De LadyCup is mijn nieuwe, duurzame lichtpuntje tijdens mijn maandelijkse ongemak. Je voelt ‘m niet zitten, je kan ermee werken, sporten en slapen en je hebt er 12 uur lang geen omkijken naar. Ook die akelige, schrale tamponpijn die ik aan het eind van mijn ongesteldheid vaak had, is niet aan de orde met de LadyCup. Het is schoon, veilig en je zit nooit meer ergens onverhoopt op een openbare WC zonder tampon. Na je menstruatie kook je ‘m uit en is ie weer een fresh and clean voor de volgende periode. Ik vind het, ondanks het poezengepiel als je ‘m voor het eerst inbrengt, een absolute aanrader!

Nieuwsgierig geworden naar de LadyCup? Bestel je eigen exemplaar op BiocareOnline of mail Suzanne als je meer wilt weten."

Meer lezen van Cilla doe je op squatcilla.nl!

En lieve lezers, iets voor jullie of niet?



0 reacties:

Post a Comment